Die Zeit vergeht ...

Comment

Die Zeit vergeht ...

Die Schüler/innen-Beiträge zu unserem Projekt—11 Brettspiele und 7 digitale Spiele—wurden im Juni fertiggestellt. Zum Ende des Schuljahres fand am Schulschiff das zweite Austauschtreffen für alle drei teilnehmenden Klassen statt. In diesem Rahmen stellten die Schüler/innen sich ihre Spiele gegenseitig vor, probierten sie aus und gaben Feedback. Es war ein schönes Treffen und ein bereicherndes Schuljahr. Danke an alle "unsere" Schüler/innen für ihre Mitarbeit!

Comment

Zwischenbericht

Comment

Zwischenbericht

Immer wieder zeigt sich, wie schwierig es ist, über ongoing research quasi live zu berichten. Als Wissenschaftler/innen sind wir eher gewohnt, post-mortem-und-substantiell zu publizieren als ad-hoc-und-kurz zu schreiben. Wir können uns viel vornehmen, aber realistisch betrachtet muss man den Platz im Arbeitsalltag aktiv schaffen, an dem Science Blogging passieren kann. 

Comment

Jetzt gehts so richtig los!

Comment

Jetzt gehts so richtig los!

Mit dem Schulbeginn ist das Scharren in den Startlöchern vorbei, die »zweite Phase« des Projektes angelaufen. Zur Zeit finden die ersten Workshops mit den Schüler/innen unserer Parterschulen statt. In weiterer Folge werden die Schüler/innen die Erhebungsbögen ausfüllen, und mit der Recherche-Arbeit zu Lernspielen beginnen. Die Ergebnisse dieser Recherche können hier verfolgt werden: http://igw.tuwien.ac.at/sparklinggamesdb/. Am 24.9. finden dann die ersten Game Design-Workshops statt. 

Comment

Make Games On Your iPhone With Playr

Comment

Make Games On Your iPhone With Playr

Unlike engines and kits like Unity or GameSalad, Playr doesn’t require a powerful PC or professional-tier tools to get started — all development takes place on the phone. Well, “development” might be too strong a word for what you’re doing in the app. When you first put the app on your iPhone, you’re given access to five templates for simple games like a vertical 2D shooter or Doodle Jump.

http://techcrunch.com/2015/03/18/make-games-on-your-iphone-with-playr/

Comment

Kickoff!

Comment

Kickoff!

On March 3rd, our project hast officially started. We are quite excited to welcome Fares Kayali once more as a senior researcher here at the HCI group, and Vera Schwarz at the Department of Communication. First steps have already been taken, eg. contacting schools and preparing the necessary online systems, and it is mostly research design and other preperatory work that will keep us occupied during the next couple of weeks. 

Comment

MindShiftGames-140x140MindShift Guide to Digital Games and Learning

Comment

MindShiftGames-140x140MindShift Guide to Digital Games and Learning

How can games unlock a rich world of learning? This is the big question at the heart of the growing games and learning movement that’s gaining momentum in education. The MindShift Guide to Digital Games and Learning [PDF] explains key ideas in game-based learning, pedagogy, implementation, and assessment. This guide makes sense of the available research and provides suggestions for practical use.

Comment

TWINE - engine for online games

Comment

TWINE - engine for online games

Twine is, in the dev's own words, »an open-source tool for telling interactive, nonlinear stories«. Recently, there was a great story on the new york times on the atypical games that are made using twine, and how twine enables (or empowers) games dealing with themes and topics that usually have no chance in the industry:
http://www.nytimes.com/2014/11/23/magazine/twine-the-video-game-technology-for-all.html?_r=0

Comment